onsdag 22 februari 2012

120222 del 2

Klockan är 14.23 i Costa Rica

Vi var även på skolan idag och intervjuade läraren/rektorn, förskolfröken och kokerskan om barnens hälsosituation och skolans syn på detta.

Hygien är väldigt noga i skolan, man lär barnen betydelsen med att borsta tänderna, tvätta händerna och bada. Innan varje måltid, fruktstund och efter varje toalett-besök tvättar barnen sina händer väldigt noga.



Lärarna ser ändå hur stor kontrasten är från den kunskap skolan lär ut jämt emot det barnen lär sig hemma.

Skolan i Las Brisas

  Skolbarnen ställer upp sig för att få bli fotograferade

 Skolan har 27 elever, där ungefär 20 kommer. De två högsta årskurserna sitter utanför klassrummet och jobbar. Alla elever har samma lärare.

Två cabécarpojkar hjälper varandra med läxorna. 

 Här intervjuar vi förskolefröken och hon visade oss de enda sjukvårds-utrustningen på skolan, men vi märker att hon inte har någon riktig koll på vad som finns. I Costa Rica är det lag på att man ska ha först hjälpen kit och brandsläckare på skolor, men detta är något skolor måste stå för själv och det har inte denna skola råd med.


Här visar skolans kokerska oss köket och matsalen. Hon berättar att spisarna nästan aldrig fungerar, så barnen får ofta vänta på maten ska bli varm.

 Vi tog med lunch och åt i skolans matsal.

Vi blev också bjudna på rester från dagens skollunch:  ris, svarta bönor och en gryta av pumpa.


6 kommentarer:

  1. oj va ni forskar på.. jätteproduktiva. God natt/Lena

    SvaraRadera
  2. Hej igen tjejer.... gissa om jag följer er dag för dag, jag tycker jag känner dofterna, ser alla smålryp som surrar runt er frukost, ...... jag önskar jag fick möta lärarna som ni fick intervjua o jag skulle gärna sitta en kväll hos Marine o prata om deras liv där borta.

    Men mest av allt sitter jag just nu här på spårvagnen i Göteborg o är så glad över Tt det finns ungdomar som ni som gör en sån här resa m det motivet som ni har. Glad över allt ni upplever som så klart kommer att prägla er .......Bibbi

    SvaraRadera
  3. Hola, como están?
    Tänk vad häftigt att ni får veta så mycket och vara med om allt detta! Vad glad jag blir då jag tänker på att det måste vara vi som är orsaken till att ni är där i Las Brisas just nu. Hälsa så jättemycket till Marine. Jag tror att småtjejerna gillar att ni är där!? Jättekramar från mormor och morfar

    SvaraRadera
  4. Hej, tjejer. Vi är imponerade och stolta över ert kreativa arbete som ni gör. Det är en fröjd att få läsa varje dag. Ha en underbar helg vid havet. Kramar :)

    SvaraRadera
  5. Kvällspigga och morgonpigga mammorna23 februari 2012 kl. 13:58

    Dagens CR-prat På Upptågsperrongen 06.43:
    -Tänk vad spännade för våra döttrar att de fick vara med om matutdelning igår, kvällspigga mamman.
    - Va? de var ju på skolan och hade en massa bilder på elever svarar den morgonpigga mamman.
    -Va? svara den kvällspigga mamman.
    En kort stund står mammorna smått förvirrade.
    Sen förstår de:
    Den kvällspigga hann precis läsa del 1 innan sovdags.
    Den morgonpigga läste bara översta del 2.
    Det är svårt för mammor att ha full koll:)
    Muchas gracias los abuelitos Lindberg!
    (det är ju helt rätt er förtjänst att de är där)

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Handledar'n här.

    Ni skriver: "Lärarna ser ändå hur stor kontrasten är från den kunskap skolan lär ut jämt emot det barnen lär sig hemma." Glöm inte att dokumentera skillnaderna! Jag förstår att ni kanske inte skriver i detalj på bloggen, men sådana kommentarer bör vara underbyggda i er uppsats sedan. (Jag bara försäkrar mig om att ni intemissat, hehe)

    /Jörn

    SvaraRadera